به مجموعه فرضیاتی که اساس و پایه جمع آوری، تجزیه و تحلیل و ثبت اطلاعات مالی هستش و می تونه منجر به شفافیت مالی بشه، مفروضات حسابداری میگن.در این حالت شما می تونید از اون ها به عنوان یک مبنا برای تهیه و تنظیم صورت های مالی استفاده کنید.

به سایردستورالعمل هایی که برای افزایش شفافیت و قابلیت مقایسه پذیری گزارشات مالی در یک مجموعه یا سایر مجموعه ها وضع شدن، اصول حسابداری گفته میشه.

در کل راجع به اصول انجام این کار می تونیم به 8 مورد اشاره کنیم. 5 مورد اول مربوط به مفروضات و 4 مورد دیگه مربوط به اصول حسابداری هستش:

فرض تفکیک شخصیت.

فرض استمرار یا تداوم فعالیت.

فرض دوره مالی.

فرض واحد اندازه گیری.

فرض تعهدی.

اصل افشای کامل.

اصل بهای تمام شده تاریخی.

اصل تطابق درآمد با هزینه.

اصل تحقق درآمد.

حالا میخوام راجع به چند مورد که مهمتر هستن بیشتر صحبت کنم:

اصل افشای کامل: یکی از اصول بسیار مهم حسابداری، اصل افشای اون هستش.در این حالت ارائه اطلاعات کامل اقتصادی، اسناد، صورت های مالی و غیره می تونن شما رو در زمره مودیان کم ریسک قرار بدن و هزینه های رسیدگی و جرایم رو کمتر یا برطرف کنن.

اصل تحقق درآمد: درآمد در این حالت زمانی تحقق پیدا می‌کنه که شناسایی شده باشه.شما می تونید زمانی درآمد رو شناسایی و ثبت کنید که مبادله با داد و ستد انجام شده و مبلغ به همراه زمان دریافت درآمد قابل تعیین باشه. همچنین فرآیند کسب درآمد به صورت نقدی یا اعتباری انجام شده باشه.

فرض دوره مالی: یکی از موارد مهم دیگه در میان اصول و مفروضات حسابداری، فرض دوره مالی هستش. معمولا برای بررسی وضعیت مالی باید طول دوره های رسیدگی به حساب اونها رو به دوره های مساوی تقسیم کرد. به این زمان بندی، دوره حسابداری گفته میشه و می تونه به صورت 3 ماهه، 6 ماهه تا 1 ساله باشه. به دوره های مالی 1 ساله، سال مالی هم میگن که از اصطلاحات رایج در مالیات و فرآیند حسابرسی هستش.

[تصویر]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *